Terug naar Pensioenbericht

Help een datalek!


Het zal je maar gebeuren dat je een brief krijgt van je pensioenfonds waarin staat dat jouw gegevens op straat liggen. Dat overkwam KLM-medewerkers deze zomer. Wat doen wij om te voorkomen dat dit ook bij Provisum gebeurt? En wat kunt u zelf doen?

Het datalek bij de Blue Sky Group, de uitvoeringsorganisatie van onder andere de pensioenfondsen van KLM, is ontstaan omdat internetcriminelen via een nep-mail toegang tot een mailbox hebben gekregen. Op die manier konden ze bij persoonsgegevens komen.

Wat doet Provisum?

Wij doen er alles aan om inbraak in onze systemen en datalekken te voorkomen. Dit heeft continu onze aandacht. Systemen zijn goed beveiligd en kunnen alleen vanaf bestaande internetadressen benaderd worden. E-mails met gevoelige informatie beveiligen we extra met een wachtwoord. Telefonisch geven we geen persoonlijke gegevens af. Ook bij het verzenden van post zijn we heel alert. Het verkeerd bezorgen van post is namelijk ook al een datalek.

Cybercrime

Cybercrime is een vorm van digitale criminaliteit. Internetcriminelen breken bijvoorbeeld in op een computer, telefoon of het complete netwerk van een organisatie. Dit gebeurt steeds vaker. Criminelen zijn slim in ons om de tuin te leiden. Er zijn vele vormen van cybercrime en ze kunnen tot een datalek leiden. Dit zijn de vijf bekendste vorm van cybercrime:

Phishing


Via een valse e-mail of website wordt gevraagd naar uw persoonlijke gegevens;


Malware


Door de computer te besmetten met schadelijke software worden uw bestanden vergrendeld of uw computer platgelegd. Bijvoorbeeld door een virus;


Ransomware


Uw computer wordt vergrendeld en om weer toegang te krijgen moet u losgeld betalen;


DdoS aanval


De server van een organisatie wordt overbelast met als doel de website of internetdienst onbruikbaar te maken;


Identiteitsfraude


Criminelen gebruiken uw identiteit om bijvoorbeeld producten te bestellen, creditcards aan te vragen of illegale activiteiten uit te voeren. Een bekend voorbeeld is de WhatsApp-fraude waarbij de identiteit van familie of vrienden wordt aangenomen. Vervolgens vragen de criminelen die zich voordoen als bekenden via een tikkie om geld, omdat ze snel hulp nodig hebben.


Wat kunt u zelf doen?

Het beste is om heel alert te zijn. Let goed op afwijkingen. Geef nooit wachtwoorden door per e-mail of telefoon. Neem bij twijfel contact op met de persoon of organisatie van wie bijvoorbeeld de mail afkomstig is. En het allerbelangrijkste: gebruik niet hetzelfde wachtwoord voor meerdere accounts. Verander je wachtwoorden regelmatig en gebruik eventueel een wachtwoordenkluis. Meer informatie over waar u op moet letten leest u hier.